Mad og mælk - 9 mdr.

1. februar 2010

Alder:
9 mdr.

Mad og mælk  - 9 mdr.

Hej Helen.

Det er efterhånden længe siden, at du har hørt fra mig :) Det er kun et godt tegn, for det er generelt gået RIGTIG godt med Naja..

Nu hvor hun runder de 9 mdr har jeg dog nogle spørgsmål til indtag af mad og mælk. Det er nemlig sådan, at jeg er begyndt at løbetræne, og det har sat min mælke produktion ned. Derfor er der kun mælk til amning morgen og aften - hun gider ikke amningen om eftermiddagen længere, så vi trives begge med de 2 resterende amninger. Jeg har ikke lyst til, at hun skal til at have flaske nu - kun 3 mdr før den alligevel skal pilles fra hende igen :o)

Hendes dag ser ca sådan her ud, hun vågner alt imellem 6 og 7.30:

Morgen: Havregrød m/kanel eller frugtmos, lavet på ren mælk/MME spiser ca 1/2-3/4 dl, dertil vand i kop

Formiddag: Amning

Puttes til formiddagslur og sover 1 1/2-3 timer.

Middag: Rugbrødshapsere (bondebrød) med smørbart pålæg, grøntsagsmos (bliver tilbudt det, og spiser ganske lidt - det er normalvis hapserne der er sjove), vand i kop. Sidder selv med en riskiks eller andet. (Hvilke ideer har du til at sidde med selv - det skal være noget, som hun godt må tygge i, for hun har 5 tænder, så der bliver altså bidt stykker af - så det er ikke kun for at træne motorik og dulme ømme gummer, at hun får noget at sidde med!)

Eftermiddag: En lille portion sødmælksyoghurt med moset frugt i, gerne banan, som hun er helt pjattet med. Vand i kop til.

Puttes til eftermiddagslur og sover 1 1/2 time.

Aftensmad: Spiser stort set vores mad, pasta, frikadeller, lasagne, pasta med kødsovs, mosede kartofler med sovs, boller i karry, mosede grøntsager osv. Tit bliver pasta og ...

Annonce

... ris blendet sammen med sovs og MME, fordi hun ikke kan kapere det. Vand i kop til.

Aften: Godnatgrød, øllebrød m/MME. Får jernpulver iblandet i en lille del af det. Spiser godt, gerne 1 1/2 dl. Vand i kop til.

Amning ca 20.30 og godnat kl ca 21. Og så sover hun for det meste natten igennem, enkelte gange vågner hun og får en sut eller lidt vand, og skal måske lige have en krammer :o)

Lige for tiden bøvler vi med lidt maveproblemer, hun har lidt tynd og lys afføring. Hun spiser lidt mindre (vil ikke have brødhapsere og havregrød - kaster det op igen :(, men foretrækker frugt, øllebrød, yoghurt, lidt A38 m/frugtmos mm), men drikker og humøret er for det meste ok. Hun sover igennem, så hun har ikke ondt-ondt. Det er dog noget, jeg vender med lægen, hvis det fortsætter. Men normalvis har hun ingen problemer med maven.

Men når hun op på det mælk, som hun skal have, eller skal jeg - når maveproblemerne er på retur - igang med lidt sødmælk? Hvornår kan jeg lave hendes grød på sødmælk? Hun får ca 3 dl MME om dagen nu i maden + hun får en portion sødmælksyoghurt og så de 2 amninger. Lyder planen for dagen ellers nogenlunde alderssvarende?

Hun tager ikke så meget på. Hun er en lille aktiv pige på ca 8 kg og 75 cm (ved fødslen 4010 og 53 cm), men hun får selvfølgelig ekstra fedt stof i maden. Hun startede på kurven over gennemsnittet og ligger vel nu på gennemsnittet eller lige under, fuldstændig ligesom storesøster, så jeg er ikke så nervøs :o) Mine piger har været "store" ved fødslen, men de er ikke så store, når de vokser op :o)

Det var vist det, jeg havde for nu. Ser frem til dit svar.

Kærlig hilsen

Najas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!